Jóga Level1 - a jóga, mint sport

Jóga - Annyit kapsz, amennyit beleteszel - 1.rész

Már egy ideje próbálom megfogalmazni mit jelent a jóga, de minél többet járatom az agyamat rajta, annál inkább világosabbá válik, hogy a jógát nem lehet beleerőszakolni egy kétsoros definícióba. Olyan ez, mint mikor arra keressük a választ, hogy ’Mi a boldogság?’ – de nincs két olyan ember, aki ugyanúgy írná le ezt a fogalmat, mert mindenkinek mást jelent. Ugyanez a helyzet a jógával.

Nézzük akkor, miként tekinthetünk a jógára.

Amitől sokan vérszemet kapnak: a jóga, mint sport

A Wikipédián ezt a definíciót találjuk a sport szóhoz: „meghatározott célú mindennapos tevékenység, a mindennapoktól különböző környezetben; célja a testedzés, versenyzés, a szórakozás, eredmény elérése, a képességek fejlesztése vagy ezeknek kombinációja”. Tehát ha valaki eljár heti kétszer egy dinamikus jógaórára azzal a céllal, hogy kikapcsoljon a napi meló után és közben izmosodjon és szálkásodjon, akkor kétségkívül számára a jóga testedzést, mozgásformát, sportot fogja jelenteni. Főleg, ha óra után még legurít pár sört a haverokkal a szomszédos pub-ban.:) Sok jógatanár sértőnek, degradálónak találja, ’a jóga, mint sport’ megközelítést, mert véleményük szerint, ha csupán fizikai szinten gyakoroljuk a pózokat, az nem lesz több, szimpla strechingnél, tornánál, fitnesznél. A későbbiekben kiderül, miért van igazság abban, amiért így látják, de maradjunk abban, hogy a legtöbben, akik először látogatnak el egy jógaórára, azok a stresszoldó mozgás reményében teszik azt.

Viszont ha csupán fizikai szinten is gyakoroljuk a jógát, már az is rengeteg pozitívumot tartogat a számunkra.

Íme, a 3 legszembetűnőbb:

  • Formás test - Jógaórán saját testsúllyal dolgozunk, hol 2 kézen, hol 1 lábon, az igazán pro-k kéz és láb nélkül;) Olyan izmokat is megmozgatunk, amelyeket a hétköznapokban ritkán használunk. A hátizmok folyamatosan edzésben vannak, javul a testtartásunk tőle. Statikus órán a hosszú kitartások közben lehet imádkozni, hogy bírd még kicsit, amikor már remeg a lábad, mint a kocsonya. Dinamikus órán pedig örülsz, ha találsz egy kis időt két ászana között, hogy kitöröld a csípő izzadságot a szemedből. A legtöbb manapság, illetve 5000 éve gyakorolt irányzatnál tehát nem arról van szó, hogy lótuszülésben, lehunyt szemmel om-mot mormolva meditálunk a belső békéről. Természetesen vannak meditatív irányzatok is, ahol kívülről ez látszik, de ezek korántsem spirituális kezdőknek való, vagy legalábbis okozhat némi nehézséget, míg eljutnak a gyakorlók arra a szintre, hogy tényleg a lényegre tudjanak koncentrálni. Tehát igen, rendszeres jógával, lehet Baywatch baba alakunk, ha ez lenne a cél.

  • Méregtelenített szervezet – Bizony, a sok nyújtásnak, csavarásnak, préselésnek, hajlításnak megvan az az örvendetes hatása, hogy intenzíven masszírozzák a belső szerveinket, ezáltal könnyebben tudnak távozni a toxikus lerakódások. Az erős izzadás szintén elősegíti a testünket abban, hogy kipaterolja azt, amire nincs szüksége. És ha vagyunk olyan tudatosak, hogy figyelünk arra, hogy mit/mennyit/hogyan eszünk és iszunk, akkor aztán tényleg nagyon rendesek vagyunk magunkkal és remélhetőleg a nyugdíjunkat is tengerjáró hajókon verhetjük el a gyógyszertár helyett, ha ez lenne a cél.:)

  • Kevesebb kattogás – Itt nem feltétlenül a tudatosan lecsendesített elmére kell még gondolnunk, hanem csupán arra, hogy ha az állóképességünk határait feszegetjük 90 percen keresztül és örülünk, ha az óra végén még ki tudunk kúszni valahogy a teremből, akkor már nem lesz erőnk agyalni a napi problémákon. Természetesen, ha ez még kontrolláltan is történik, akkor még nagyobb eredményt érhetünk el vele. Minél többször tartunk egy héten ilyen thought stopper edzést, annál jobban érezhetjük a jóga stresszoldó hatását, ha ez lenne a cél.

Ha valaki tehát a jógát, mint mozgásformát gyakorolja, élvezheti annak olyan kedvező hatásait, mint egészség, kiegyensúlyozottság, vitalitás, hajlékonyság, erő és egy nyugodtabb, tisztább fej. Sokan megelégszenek ezzel, amivel egyáltalán nincs gond, hisz mindenki más-más úton jár, így másra van szüksége. Sőt, igazából, ha minden ember a jógát ’csak’ sport szintjén gyakorolná, akkor ez a Föld nevű bolygó egy sokkal békésebb és barátságosabb hely lehetne.

Vannak azonban olyanok, akik idővel túllépnek a jóga szimplán fizikai megközelítésén, róluk szól a következő bejegyzés.

Angalét Zsuzsa